Emner i manusarbeid
Plukk og miks lag din egen kursblanding:
- Word-oppgradering
- Oppgradering fra 2003 til 2007 eller 2010
- Oppgradering fra 2007 til 2010
- Bruke interaktiv guide
- Med spesielt fokus på det som er relevant i manusarbeid
- Smart og effektiv stiling
- Bruke søkerstatt
- Forskjellen på direkte formatering og stiler
- Lage egne makroer for å redusere antall tastetrykk
- Lage stiler
- Når er det lurt å kunne tilpasse utseendet på stilene
- Hva kan vi anbefale forfattere og oversettere bruke av stiler
- Stiler og formatering
- Hva er forskjellen på direkte formatering og stiler
- Hva er forskjellen på avsnitts- og tegnstiler
- Lær å kontrollere store og små bokstaver
- Lage og endre stiler
- Hva skal vi gi som tips til forfattere når det gjelder formatering
- Styretegn og symboler på skjermen
- Styretegn (blanktegn): vanlig og ubrytelig ordmellomrom, tabulator, vanlig og mykt linjeskift, sideskift, inndelingsskift
- Ubrytelig og vanlig bindestrek, myk bindestrek
- Skjult tekst, tabelltegn, ankere, feltkoder, skyggelegging, pagineringssymboler (styring av tekstflyt), linjenumre
- Søk og erstatt
- Søk på formater, stiler og utheving
- Finn symboler, spesialtegn, ikke-tekst
- Ascii-tegn
- Jokertegn
- Lær flere metoder for å finne noe i Word
- Elektronisk redigering
- Spor endringer: gode arbeidermåter, hurtigtaster, beste visning på skjerm, nyttige innstillinger, filteret
- Merknader
- Utheving (gul tusj): bruke, finne, fjerne
- Sammenligne dokumenter
- Anonymisere konsulent
- Fjerne sensitiv informasjon
- Hvordan få gode utskrifter med sporede endringer og merknader
- Flytte tekst mellom dokumenter: med eller uten sporede endringer?
- Forberedelse til språkvask
- Gode rutiner for behandling av manuset slik at språkvasker kan konsentrere seg om innhold og språk
- Hurtigtaster
- De 10 viktigste (hvis du må velge )
- Særlig relevante taster for tekstredigering: flytte, markere, vise, formatere, sette inn tegn
- Tilordne egne hurtigtaster
- Tabeller
- Hvordan kjenne igjen en tabell, og hvordan se forskjell på en tabell og elementer som til forveksling likner
- Hvordan finne raskt og hvordan manøvrere mellom tabellene i manuset
- Lage
- Konvertere til/fra tekst, og når er det lurt å ta omveien om Excel
- Formatere og hva skal vi ikke bruke tid på i et bokmanus
- Når ting forsvinner i tabellceller
- Lange tabeller, brede tabeller
- Tastatursnarveier
- Forberede til ombrekking
- Feltkoder
- Hva er det og hvorfor bry seg om dem i bokmanusene
- To hovedtyper
- Finne, oppdatere, frigjøre, fjerne
- Bokmerker og hvordan de brukes av enkelte feltkoder
- Takle feilmeldinger
- Vanlige felt som dukker opp i bokmanus hvilke kan brukes og hvilke bør vi fjerne
- Rammer
- Kjenn igjen femseks typer måter å lage rammer/rammetekster på i Word
- Konvertere fra ukurante rammer til ombrekkingsvennlige
- Hva gjør vi når ting legger seg oppå hverandre
- Tips til forfatterne hva vil vi helst at de bruker
- Hvordan forberede til ombrekking
- Lister og nummerering
- Bruke automatiske eller manuelle lister?
- Se forskjell på de to typene
- Autonummerte overskrifter
- Autonummererte figurer og tabeller
- Gjenbruke tekst
- Hva er autotekster, og dette nye som kalles byggeblokker?
- Lage og lagre egne byggeblokker
- Innholdsfortegnelser
- Generere
- Basere på Word-stiler eller egne
- Redigere layout tilpasse INNH-stilene til hver enkelt type innholdsfortegnelse for å få bedre oversikt (luft over, innrykk o.l.)
- Dynamiske registre
- Hvorfor bruke dynamiske registre i bokombrekking
- Når i prosessen bør man kode stikkord
- Hvordan markere hvilke ord som skal til registeret kommunikasjon mellom forfatter og forlag
- Opprette og redigere register
- Utskrift med synlige koder
- Lage flere registre (stikkordregister, personregister m.m.)
- Ulike typer stikkord: hovedord og underord, kryssreferanser (se/se også), uthevete sidetall, fratil
- Noter
- Automatiske noter: Hva skal leveres til ombrekking
- Konvertere fotnoter til sluttnoter og omvendt
- Typer nummerering (romertall m.m.)
- Notetegn som har falt ned (ikke er hevet)
- Nettadresser i manus
- Skal vi levere nettadresser som klikkbare lenker til ombrekking overlever de?
- Kvalitetssikring: Hvem har ansvaret for at lenkene er gyldige, og hvordan sjekke kjappest mulig
- Skrivemåter hvor lange trenger de egentlig være
- Hva betyr filendelsene (html, shtml, asp )
- Kildepraksis: hvor plassere kilden, skrivemåte, datering
- Effektiv redigering av litteraturlister
- Redigere med smart søkerstatt og makroer mange eksempler på tidsbesparende operasjoner
- Forhindre at kursiver forsvinner
- Sortere
- Referanseprogrammer (OneNote, Reference Manager o.a.): Kan forfatteren bruke disse når manuset skal bli bok?
- Lage egne makroer
- Hva er en makro
- Innspilling av makro mange relevante eksempler på nytten av å kunne dette
- God metodikk for tekstredigering med makroer
- For avanserte brukere: Programmere i VBA
- Smart bruk av skjermen
- Tilpasse skjermen etter hva vi jobber med og har behov for i øyeblikket
- Bedre plass til gjennomsyn av manus
- Dokumentkart/navigasjonsrute
- Disposisjonsvisning
- Måter å se stiler på
- Zooming
- Statuslinja
- Konvertert manus til revisjon
- Hva bør ryddes opp i når manuset blir konvertert fra ombrekkingen tilbake til Word og skal til forfatter for revisjon
- Hva med OCR-lest dokument
- Nyttige og nødvendige innstillinger i Word
- Autokorrektur, autoformatering og autofullfør
- Innstillinger for merking, klipping og liming
- Visning av brukte stiler i dokumentet
- Tekstbredde på skjermen
- Vise flere nylig brukte dokumenter, og hindre dokumentene du bruker ofte å forsvinne fra lista
- Tilpasse statuslinja
- Tillate makroer
- Bruke snøggmenyen (Verktøylinje for hurtigtilgang)
- Sette standardmapper for lagring og for gjennfinning av gjenopprettede filer
- Filbehandling
- Lete etter, flytte, kopiere filer
- Bruke filbehandleren smart og sikkert gjøre lure innstillinger, få god oversikt over filformater og mappehierarki
- Sikkerhetskopier
- Sette sammen og dele dokumenter
- Feilmeldinger og gjennoppretting
- Kjente og ukjente filformater
- Hvordan snakker de ulike Word-versjonene sammen
- Zippe og unzippe
- Vedlegg i Outlook